Predstavte si, že dve tretiny vašich zamestnancov je spokojných s finančným ohodnotením. A viac než 80 % má pocit istoty zamestnania. Tento sen každého zamestnávateľa žijú v spoločnosti Donau farm Group už dobrých pár rokov. Porozprávali sme sa so Zuzanou Benešovou, dnes už externou finančnou riaditeľkou o tom, ako farmári budovali úspešnú a u nás už známu značku.
V roku 2009 ste boli jednou z prvých ľudí vo vedení, ktorí začali z dvoch fariem v Šamoríne a Kalnej nad Hronom budovať spoločnosť Donau farm. V akom stave boli pracovné procesy a na čom ste začali stavať fungovanie spoločnosti?
Budem úprimná, v počiatkoch spoločnosť Donau farm nemala nastavené žiadne procesy kvalitného fungovania. Prevzala som riadenie v stave, ktorý sa okamžite musel začať upratovať a nastavovať na ozdravovanie spoločnosti. Nefungovala finančná stabilita firmy, bolo potrebné urobiť veľa ráznych rozhodnutí, od personalistiky, miezd, cez sklad, kvalitu, obchodné podmienky, budovanie dôvery, až po účtovné nastavenia a následný rozvoj. Možno ma mnoho ľudí vníma ako veľmi racionálnu, striktnú osobu, no väčšina z tých, s ktorými sme si týmito zmenami prešli, chápu, že vďaka ním sme sa dostali tam, kde sme chceli.
Generálny riaditeľ Donau farm, Michael Houmann, vedie spoločnosť od jej začiatku už 15 rokov. Za ten čas sa Donau farm niekoľkonásobne rozrástla. (zdroj: Archív Donau farm)
Dánski farmári museli od začiatku na Slovensku čeliť nepriaznivej mienke o „kolonizátoroch“ slovenskej pôdy, ale stretávali sa aj s inými špecifickými prekážkami. Ako vám v tom pomohli vaše zručnosti manažérky a finančnej riaditeľky?
Túto mienku spoločnosť Donau farm pomerne často registrovala a do určite miery sa snažila aj rešpektovať. No vždy mala otvorené dvere a otvorenú komunikáciu. Ak mal niekto záujem prísť pozrieť si naše fungovanie, nikdy sme ho neodmietli. Robili sme rôzne workshopy, exkurzie, pozývali sme obchodných partnerov, či dokonca konkurenciu. Zamestnanci si tiež výmenu know-how a stretnutia s odborníkmi vážili a oceňovali. Pomohlo to zvyšovať povedomie o tom, čo Donau farm robí, ako to robí a prečo. Bolo vidieť aj na výsledkoch a na číslach firiem, že robíme to isté, čo aj konkurenčná firma s českou, nemeckou či americkou matkou. Šíriť dobré povedomie o firme treba vždy z vnútra. Je potrebné nastaviť správnu firemnú kultúru, za ktorou si stojí manažment a keď a je v súlade s očakávaniami zamestnancov, s potešením ju šíria ďalej, vďaka čomu sa mienka dostáva von a predsudky ľudí sa menia.
Donau farm vždy mala otvorené dvere pre komunikáciu aj výmenu know-how. Na snímke agronómi a mechanizátori so šéfom Donau farm Michaelom Houmannom na poliach v Dánsku. (zdroj: Archív Donau farm)
V máji budete recertifikovať ISO. Ako vám pomáha certifikát ISO Manažmentu kvality v rámci vnútropodnikových vzťahov? A v rámci vzťahov s dodávateľmi a zákazníkmi?
Na ten moment, keď som prišla s nápadom ISO, nikdy nezabudnem. Všetky oči upreté na mňa s pohľadom ako na blázna a otázkou na čo nám to bude. Bola som jediná vo firme, ktorá chcela ISO certifikáciu. Vďaka môjmu presvedčeniu, že procesy vo firme sú naozaj nastavené vysoko, som si trúfla povedať, že máme na to. Prvý rok bol skutočne náročný, audit sme „krvopotne“ dali. Na ďalší rok sme urobili recertifikáciu… Na všetkých dokumentoch sme začali uverejňovať certifikáciu, naše obchodné procesy boli zaznamenávané, chybovosť v procesoch sa skutočne znižovala, tak prečo nejsť do toho? Mali sme skvelo nastavené procesné postupy a recertifikáciou sme prešli bez najmenších problémov. Podarilo sa získavať nových obchodných partnerov, posilnili sme si silu na trhu, naše meno sa stalo známe už kandidátom na pohovor. ISO sa stalo súčasťou kultúry a zamestnanci sa s tým úplne stotožnili. Výsledky firmy sa vďaka vysokým procesným štandardom zlepšili. Takže po dvoch rokoch som si z čela odlepila nálepku „blázon“, no čoskoro som si ju nalepila opäť – išli sme do ďalších certifikácií ako bezpečnosť na pracovisku, či životné prostredie.
Zamestnanci Donau farm majú priestor pre flexibilitu aj sebarealizáciu a sú zvyknutí dávať spätnú väzbu. (zdroj: Hugo Bach)
V referenciách, ktoré dostávate od vašich obchodných partnerov, sú kladné hodnotenia platobnej disciplíny, spoľahlivosť, vysoký štandard či snaha riešiť problémy. Koľko úsilia si vyžaduje spĺňať všetky tieto kritériá?
Keď som v 2009 nastúpila do Donau farm, pojem platobná disciplína znel vtedy ako hebrejčina. Takže ma čakalo vysporiadanie starých záväzkov a vymožiteľnosť otvorených pohľadávok, nastavenie nových parametrov sledovania sáld, cash flow či pracovného kapitálu a takto dokola sa to robí do dnes, avšak už neporovnateľne jednoduchšie. Platobná schopnosť sa do roka doriešila, našich zamestnancov sme naučili, že faktúry musia byť vždy uhradené dodávateľovi do splatnosti, nikdy nie po. Zároveň si poisťujeme aj pohľadávky. Vďaka opakovaniu kontrol vieme promptne riešiť komunikáciu prípadných problémov. S každým odberateľom alebo dodávateľom komunikujeme osobne. Presvedčili sme ich, že problém treba ihneď komunikovať, aby sa nenabalil do ešte väčšieho. Komunikácia a ochota vzájomne hľadať riešenia je kľúč.
Je známe, že Dáni na slovenské farmy priniesli nielen udržateľné spôsoby obrábania pôdy, ale aj úplne iný prístup v komunikácii so zamestnancami. Sú ochotní viac načúvať svojim podriadeným a vytvárajú im priateľské prostredie. Vnímate ako Slovenka tento odlišný prístup? Osvojili ste si ho?
Vďaka skúsenostiam s manažmentom pred Donau farm, a tiež skúsenostiam v mojej vlastnej spoločnosti Optimal management, som mala možnosť okúsiť pracovnú kultúru a manažment z viacerých krajín. A dovolím si tvrdiť, že dánska krv v žilách manažéra je skutočne iná ako slovenská. Je to pravda, že sú viac prístupní, viac otvorení a snažia sa vytvárať na pracovisku priateľské prostredie. S riaditeľom spoločnosti sme si všetkými ťažkými úskaliami prešli spolu a ja som za túto školu života veľmi vďačná, pretože si myslím, že je to práve ich mentalita, čo pomáha vo veľkom pritiahnuť zamestnancov k tomu, aby vás nasledovali. Vďaka tomu sme ich vedeli motivovať aby sa k procesu zmeny pridali a stali sa súčasťou budovania značky. A spätne si uvedomujem, že to ovplyvnilo aj moje rozhodnutie po odchode z Donau farm spolupracovať s nimi naďalej, hoci len externe.
Dánski zamestnávatelia, či už šéfovia alebo manažéri, sú oproti našim viac prístupní, otvorení a vytvárajú priateľské prostredie. Je to ich mentalita, čo pomáha získať si zamestnancov. Na snímke manažér Brian Justesen s operátorom poľnohospodárskych mechanizmov. (zdroj: Hugo Bach)
Z dotazníkov spokojnosti zamestnancov Donau farm vyšli neuveriteľné čísla – dve tretiny zamestnancov je spokojných s finančným ohodnotením a 86 % má pocit istoty svojho zamestnania u vás. Ako to robíte? V čom spočíva pocit spokojnosti a istoty?
Každá spoločnosť stojí na zamestnancoch a dobrých zamestnancov si treba vážiť. Nemôžte niekoho prijať a očakávať, že bude chodiť s úsmevom do práce za nič. Ešte v začiatkoch Donau farm sme zaviedli personálne rozhovory minimálne raz za dva roky, kde sa zvykne preberať aj otázka ohodnotenia. A potom, Donau farm ako zamestnávateľ je skutočne flexibilný – práca z domu, opora aj v prípade osobných problémov, otvorenosť, pracovná flexibilita, voľnosť, teambuildingy a podobne. A za to očakáva od svojich zamestnancov pomoc v prípade potreby. Radi dostávame spätnú väzbu, aj keď nie je pozitívna. Napríklad to, že zamestnanci vyjadrili v dotazníkoch chýbajúcu internú komunikáciu, len potvrdilo, aké extrémne náročné obdobie sme mali za posledného 1,5 roka, od kedy sa Donau farm dvojnásobne rozrástla.
Príjemné pracovné prostredie v zrekonštruovanej starej sýpke v Donau farm Farárske. Súčasťou je aj spoločenská miestnosť na oslavu sviatkov aj míľnikov. (zdroj: Hugo Bach)
Podarilo sa vám vybudovať z Donau farm Group úspešnú značku?
O tomto vôbec nepochybujem. Michael Houmann je CEO už 15 rokov, ja s firmou spolupracujem tiež tak dlho. Donau farm má celé roky nízku fluktuáciu. Dbá na dobrú poľnohospodársku prax, zakladá si na kvalite, čistote na poliach aj vnútri vo firme a tiež v obchodných vzťahoch. Procesy má nastavené na vysokej úrovni, o čom svedčia certifikáty kvality aj neustále inovácie. V júni slávnostne dokončíme projekt výstavby nových síl a modernej pozberovej linky, a to je tiež jeden z príbehov o zaslúženom úspechu.
Nové silá, ktoré sú už takmer pred dokončením, sa vynímajú v agrárnej krajine v Kalnej nad Hronom. Na snímke vpravo Zuzana Benešová. (zdroj: Donau farm a archív Z.B.)
Certifikát ISO Manažmentu kvality potvrdzuje, že firma spĺňa medzinárodné štandardy kvality, čo zlepšuje jej reputáciu a dôveryhodnosť.
Taktiež zlepšuje jej reputáciu a dôveryhodnosť. No taktiež pomáha zefektívniť interné procesy, zvýšiť spokojnosť zákazníkov a otvoriť dvere k novým trhom alebo zákazkám. Certifikácia podľa ISO noriem znamená, že firma je schopná dodržiavať určité kvalitatívne štandardy, čo je pre zákazníkov signálom, že firma je zodpovedným partnerom, ktorý poskytuje kvalitné služby alebo tovar.
Predstavte si, že dve tretiny vašich zamestnancov je spokojných s finančným ohodnotením. A viac než 80 % má pocit istoty zamestnania. Tento sen každého zamestnávateľa žijú v spoločnosti Donau farm Group už dobrých pár rokov. Porozprávali sme sa so Zuzanou Benešovou, dnes už externou finančnou riaditeľkou o tom, ako farmári budovali úspešnú a u nás už známu značku.